Zatrzymanie wody w organizmie - jak pozbyć się tego problemu?

Zatrzymanie wody w organizmie – jak pozbyć się tego problemu?

Uczucie ciężkości, opuchnięcia – jednym słowem dyskomfortu. Puchną Ci kostki? Nie możesz założyć buta? A może z dnia na dzień Twoja waga pokazuje o 2 kg więcej? Dolegliwości te związane są zatrzymaniem wody przez nasz organizm. Płyny, które zatrzymują się w naszych tkankach powodują obrzęki, przez które czujemy się ciężko. Dzieje się tak za sprawą zaburzeń gospodarki wodnej, którą wywoływać może nieodpowiednia dieta, styl życia lub istniejące schorzenia.

Jak radzić sobie z obrzękami?

Dieta jest niezwykle pomocna w walce z męczącymi obrzękami ciała. Jeżeli ma ułatwić pozbycie się niechcianej wody, to powinna opierać się na kilku istotnych zasadach.

  • Odpowiednie nawodnienie organizmu

Dostarczenie dużej ilości płynu (co najmniej 2,5 l najlepiej wody mineralnej niskosodowej)  zapobiega jego zatrzymaniu  w organizmie. W ten sposób poprawisz elastyczność ścian żył, pobudzisz krążenie krwi i zmniejszysz ryzyko zatrzymania wody w organizmie. Często obrzęki pojawiają się w momencie zbyt małej ilości wody – komórki w kryzysowej sytuacji gromadzą wodę w celu prawidłowego funkcjonowania. W diecie na obrzęki powinny znaleźć się ziołowe herbaty, np. herbata z pokrzywy, krwawnika, kopru włoskiego, skrzypu, brzozy, mniszka. Pokrzywa tak samo skutecznie walczy z nadmiernym zatrzymywaniem wody w organizmie jak popularny lek przepisywany przy tej dolegliwości.

  • Naturalne produkty o charakterze diuretycznym

Diuretyki to produkty spożywcze pomagające eliminować nadmierne ilości zgromadzonej wody. Dobrym pomysłem na jej pozbycie się jest wzbogacenie diety w warzywa i owoce, takie jak: seler, ogórki, zielone warzywa liściaste np. szpinak, pomidory, marchew, cebulę, paprykę, pietruszkę, suszone morele, owoce cytrusowe, melony, arbuz, truskawki, czereśnie, żurawiny, orzechy brazylijskie.

  • Ograniczenie spożycia soli

Po przeanalizowaniu etykiet wielu produktów przekonujemy się, że nawet ciastka zawierają dodatek soli a dzięki temu spore ilości sodu. Sól sama w sobie nie jest zła. Nadaje potrawom smak, a także zwiększa wydzielanie kwasu solnego w żołądku i wydłuża trwałość produktów spożywczych. Jednak, jeśli chce się uniknąć w przyszłości problemów z nerkami oraz zatrzymywaniem wody w organizmie, należy zredukować jej konsumpcję. Używaj zioła, szczególnie natkę z pietruszki, kminek, imbir.

  • Odpowiednia podaż potasu

Potas reguluje gospodarką wodną organizmu. Zalecane produkty bogate w potas to: pomidory, ziemniaki, banany, marchew, seler, suszone owoce.

  • Produkty bogate we flawonoidy

Flawonoidy, w tym rutyna ma właściwości uszczelniające naczynia i przeciwwysiękowe. Zaleca się picie naparu z dziurawca, soku z aronii i czarnego bzu.

  • Produkty bogate w krzem

Krzem odpowiada za elastyczność i przepuszczalność naczyń krwionośnych. Zaleca się spożywanie kaszy jaglanej i gryczanej.

  • Produkty bogate w wapń i białko

Białko wiąże wodę i zapobiega temu problemowi. Natomiast wapń to pierwiastek istotny dla równowagi gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu. Zaleca się spożywanie mleka, jogurtów, kefirów, zielonych warzyw liściastych (źródła wapnia), a także chudego mięsa, ryb, twarogu, nasion roślin strączkowych (źródła białka).

  • Produkty bogate w omega-3

Uzupełnij swoje codzienne menu o siemię lniane, olej lniany, ryby, gdyż dostarczają one cenne kwasy tłuszczowe omega-3 i wspomagają regenerację skóry oraz ginkgo biloba, który wzmacnia ściany żył.

 Zrezygnuj z:

  • Alkoholu,
  • Produktów marynowanych, konserwowych,
  • Fast-food,
  • Słodyczy,
  • Produktów instant,
  • Przetworzonych produktów mięsnych.

Nie zapominajmy o ruchu!

Nie ma lepszej recepty na poprawę krążenia niż aktywność fizyczna. Codziennie przeznaczaj minimum pół godziny na ruch – nie muszą to być specjalne ćwiczenia, wystarczy dłuższy spacer. Podczas pracy przy biurku rób sobie częste przerwy na rozprostowanie nóg.

Obrzęki nóg oraz towarzyszące im zwykle uczucie mrowienia i ciężkości, a także nieestetycznie wyglądające sieci popękanych naczynek krwionośnych najczęściej przyczyniają się do powstawania niewydolności żył kończyn dolnych. A lepiej zapobiegać niż leczyć prawda?

Źródło:

  • Howard Murad, Tajemnica wody – sekret młodości, Laurum, 2013
  • Ball P. Water and life: seeking the solution. Nature. 2005, 436, 1084-1085