Nasiona konopii siewnej - dlaczego warto je jeść?

Nasiona konopii siewnej – dlaczego warto je jeść?

Konopie siewne (Cannabis sativa) – dzisiaj o nich mowa. Obecnie za sprawą mediów przez wielu ludzi kojarzone tylko i wyłącznie z marihuaną. Pamiętajmy jednak, że są dwie rośliny:

1. Konopie siewne (Cannabis sativa) – do jedzenia.

2. Konopie indyjskie (Cannabis indica Lam.) – do innych celów.

Są roślinami włóknistymi, a także oleistymi i składają się z łodygi, liści, kwiatu.
Najbardziej pożyteczną odmianą są konopie przemysłowe (Cannabis sativa). Różnią się od konopi indyjskich zawartością substancji psychoaktywnych THC (poniżej 1%), zastosowaniem i wielkością. Mogą osiągnąć nawet ponad 5 metrów wysokości i w zależności od odmiany i warunków rosną około 6 miesięcy. Można je uprawiać praktycznie w każdym klimacie poza kołem podbiegunowym. Konopie przemysłowe są roślinami łatwymi w uprawie. Rosną nawet na mało urodzajnej glebie i są odporne na działanie niekorzystnych warunków. Znoszą okresy suszy, jak i krótkotrwałe zalania wodą. Ze względu na swój szybki wzrost nie mają konkurencji wśród chwastów. Natomiast specyficzny zapach odstrasza szkodniki. Do uprawy konopi przemysłowych nie są potrzebne żadne herbicydy, ani pestycydy. Sztuczne nawozy są również zbędne, gdyż wystarczają im składniki zawarte w glebie.

Ponad 30 przemysłowo rozwiniętych państw rozróżnia konopie od marihuany. Międzynarodowe porozumienia dotyczące marihuany robią wyjątki dla konopi przemysłowych.

Nasiona konopii siewnej są doskonałym źródłem:

  • białka ze względu na obecność aż 10 aminokwasów.

Białko zawarte w tych nasionach można porównać z białkiem zwierzęcym. Jest lepiej przyswajane niż białko soi oraz nie zawiera substancji wzdymających wywołujących dyskomfort.

Nasiona te są cennym źródłem:

  • Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, czyli „dobrych tłuszczów”.

Wyróżniają się idealnym dla organizmu człowieka stosunkiem kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 (3:1). Organizm nie potrafi ich syntetyzować, dlatego muszą być dostarczone wraz z pokarmem. Odpowiedni stosunek tych kwasów jest niezwykle istotny, gdyż kwasy omega-6 działają prozapalnie, a omega-3 przeciwzapalnie, zatem zbyt duża ilość kwasów omega-6 zwiększa możliwość stanów zapalnych, co sprzyja powstawaniu cukrzycy, nadciśnienia tętniczego czy zapalenia stawów. Kwasy spożywane w odpowiednich ilościach zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, powstawania zakrzepów. Ponadto poprawiają sprawność umysłową oraz wygląd skóry – jej nawilżenie i elastyczność. Zdecydowana większość Polaków spożywa zbyt dużo kwasów omega-6, dlatego warto wzbogacić codzienną dietę o nasiona konopii siewnej. 

Ponadto nasiona te są doskonałym źródłem:

  • witaminy E, magnezu, fosforu, cynku, wapnia i żelaza.

Witamina E to silny antyutleniacz. Poprawia elastyczność naczyń krwionośnych, obniża ryzyko rozwoju miażdżycy czy choroby niedokrwiennej serca.

Oprócz tego nasiona konopii siewnej zawierają:

  • dużo błonnika, który wpływa pozytywnie na pracę układu pokarmowego, reguluje poziom cholesterolu a także normalizuje zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

Nie ma wątpliwości, że nasiona konpii siewnej charakteryzują się prozdrowotnymi właściwościami, dlatego warto urozmaicić dietę o ten produkt. W przypadku dzieci nasiona te (podobnie jak pestki dyni, nasiona słonecznika i sezamu) można włączyć do diety po 9. miesiącu życia. Zaczynając od formy zmielonej, np. jako dodatek do zupki, a kończąc na całych ziarnach (najlepiej niełuskanych). Nasiona konopii siewnej stanowią cenny dodatek do sałatek, pieczywa, produktów mącznych (gofry, placki), koktajli czy muesli.

 Próbowaliście? Ja jestem na etapie testowania ;)