Herbata w diecie dziecka, która najlepsza?

Herbata w diecie dziecka, która najlepsza?

Maluchom do 1 r.ż. podajemy herbatki owocowe lub z kopru włoskiego, które nie posiadają substancji pobudzających. Dzieciom powyżej 1 roku możemy serwować herbaty czarne czy zielone. Jednak pamiętajmy, że powinny być odpowiednio zaparzone.

Herbata czarna – zawiera najwięcej substancji pobudzających – kofeinę i teinę. Szacuje się że w szklance 250 ml znajduje się ok. 40 mg tych związków. Jeżeli herbatę będziemy parzyć dłużej niż 3 minuty, wtedy będzie ona uspokajać, a nie pobudzać. Dzieje się tak przez garbniki, które przedostają się do naparu i neutralizują działanie teiny. Zatem przygotowując herbatę dla maluszka, parzmy ją w większym naczyniu, dłużej niż 3 minuty. Następnie rozcieńczajmy wodą, wtedy uzyskamy lekki napar.

Herbata zielona – ta sama odmiana, co herbata czarna, lecz podczas produkcji nie została poddana procesowi fermentacji, Dzięki czemu zawiera związki fenolowe, garbniki, katechiny, związki mineralne (miedź, potas, wapń, fluor, glin, mangan), kwas askorbowy, teinę, teaninę oraz kofeinę. Idealna ilość liści do przygotowania naparu to ok. 1 gram na 100 ml wody. Liście należy parzyć wodą o temperaturze 75 st. C przez 3 minuty. Dziecko powinno pić napar rozcieńczony z wodą lub pochodzący z 2. lub 3. parzenia, który będzie słabszy oraz będzie posiadał działał relaksująco.

Herbata roibos – otrzymywana z drzewa należącego do roślin motylkowych, które rośnie w Afryce Południowej. Herbata nie posiada kofeiny oraz charakteryzuje się niską zawartością teiny. Niewielka ilość garbników wpływa na jej łagodny smak – herbata nie ma gorzkiego posmaku. Jest doskonałym źródłem substancji przeciwutleniających. Należy parzyć ją podobnie jak czarną. Jest zalecana do wprowadzania jako pierwsza „prawdziwa” herbata.

Herbata biała – ta sama odmiana herbaty, co czarna i zielona. Odróżnia się ona czasem zrywania. Listki herbaty zrywane są zanim całkowicie się rozwiną, a pąki pokryte są jeszcze białym meszkiem (stąd nazwa herbaty). Nie poddaje się jej procesowi fermentacji. Zawiera ona więcej substancji przeciwutleniających niż w zielona herbata oraz mniej teiny (ok. 15 mg na kubek). Aby herbata działała uspokajająco, należy parzyć ją długo (powyżej 3 minut). Polecana jest dla dzieci ze względu na słodkawy smak (brak wyczuwalnej goryczki) oraz brak posmaku „trawy”.

Herbaty owocowe – szczególnie polecane dla dzieci, ponieważ nie zawierają związków pobudzających (można je wprowadzać do diety malucha nawet poniżej 1. roku życia). W przypadku takich herbat należy zwrócić uwagę na to, czy nie zawierają substancji dodatkowych, takich jak sztuczne aromaty i barwniki.

A Wy i Wasze pociechy, jaką herbatę najbardziej lubicie? :)