Brokuły - dlaczego warto je jeść?

Brokuły – dlaczego warto je jeść?

Na początek trochę faktów

Zgodnie z David Grotto brokuły należą do rodziny kapustowatych, czyli tej samej co kapusta, kalafior, kalarepa, brukselka i jarmuż. Jego główne odmiany: włoski i zwyczajny.

Brokuły znane są od ponad 2000 lat. Po raz pierwszy zaczęli je uprawiać mieszkańcy Azji Mniejszej, czyli dzisiejsi Turcy. Stamtąd przewieziono je do Włoch i Grecji, a później również innych krajów europejskich. W Ameryce Północnej pojawiły się dopiero na początku XIX wieku za sprawą imigrantów włoskich, którzy zabrali je ze sobą. Początkowo były zjadane wyłącznie przez nich, aż trudno uwierzyć, że dopiero po 100 latach zaakceptowali je też inni.

Dlaczego warto jeść brokuły?

Brokuły to cenne źródło antyutleniającej witaminy C. Zawierają także chroniące oczy luteinę oraz zeaksantynę, witaminę A (w postaci beta-karotenu), przyjazną kościom witaminę K,  kwas foliowy obniżający poziom homocysteiny (czynnik ryzyka rozwoju m.in.: zmian miażdżycowych zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu), chrom oraz dużo wapnia. Ponadto do dobre źródło błonnika pokarmowego, którego jemy zdecydowanie zbyt mało. W skład brokułów wchodzą przeciwnowotworowe związki, takie jak: indole czy izotiocyjaniny. Należy wspomnieć, że różyczki brokuła stanowią doskonałe źródło skoncentrowanego i niezwykle silnego przeciwutleniacza – sulforafanu.

Domowe zastosowanie

Brokuły ze względu na dużą zawartość witaminy C stosowane są w leczeniu zapalenia zatok. Zapobiegają także związanym z nimi dolegliwościom. Soki warzywne z dodatkiem brokułów są polecane przy leczeniu nawracającej opryszczki. Indolo-3-karbinol, który obecny jest w  brokułach prawdopodobnie hamuje rozwój wirusa opryszczki. Ponadto produkty obfitujące w wapń, do których należy także brokuł, zapobiegają bólom głowy i skurczom towarzyszącym menstruacji.

Na ratunek zdrowiu

ZDROWE SERCE – badania dowodzą, że regularne picie soku z brokuła lub kalafiora obniża poziom cholesterolu LDL, czyli złego cholesterolu.

NOWOTWORY –  badania dowodzą, że obecny w brokułach sulforafan zapobiega nowotworom prostaty i piersi.  Związek ten hamuje też rozwój obecnych już w organizmie człowieka komórek nowotworowych w tych dwóch typach raka.

CHOROBA WRZODOWA – wspomniany już sulforafan może hamować rozwój Helicobacter pylori. Jest to bakteria często mająca związek z rozwojem wrzodów żołądka i innych schorzeń. Badania wskazują, że znacząco redukuje aktywność szczepów bakterii odpornych na działanie antybiotyków.

Wybór i przechowywanie

  • wybierajmy świeże brokuły o zwartch, twardych główkach i ciemnozielonej barwie
  • surowe i niemyte brokuły przechowujmy w otwartej torebce na półce w lodówce lub w komorze na warzywa
  • najlepej smakują 2 dni od zakupu
  • szukajmy na etykiecie kraju pochodzenia – POLSKA

Jak przygotowywać?

Zielone warzywa nie wszystkim smakują, przyda się odrobina twórczego podejścia. Ja jestem za tym, żeby dodawać im nieco charakteru, doprawiając ziołami, czosnkiem, imbirem. Unikajcie przegotowania na bezlitosną papkę ;)