Miód - dlaczego warto go jeść?

Miód – dlaczego warto go jeść?

Zbliża się sezon na przeziębienia, dlatego dzisiaj kilka słów o miodzie. Z pewnością wielu z nas wie, że posiada wiele prozdrowotnych właściwości (naprawdę aż tyle? – tak) oraz jest najlepszym zamiennikiem cukru białego. Naprawdę warto po niego sięgnąć.

Miód jest najpopularniejszym produktem pszczelarskim. Około 77% miodu stanowią cukry proste: glukoza i fruktoza – niezwykle łatwo przyswajalne przez organizm. Wartość kaloryczna miodu to około 330 kcal/100 g. Oprócz węglowodanów zawiera kwasy organiczne, enzymy, białko, substancje bakteriobójcze oraz wodę. Miód zawiera także witaminy – z grupy B, A, C, E i K, aminokwasy oraz składniki mineralne. Szczególnie ważne to mangan, cynk, miedź, kobalt, magnez i żelazo. Bardzo cenne jest żelazo, ponieważ pierwiastek ten występuje w formie niezwykle dobrze przyswajalnej przez nasz organizm.

Miód jest dla człowieka zdrowszy niż inne produkty zawierające węglowodany. Spotyka się stosowanie miodu do leczenia ran, które pod jego wpływem wykazują mniejszy obrzęk i lepsze gojenie. Odnotowano także korzystny wpływ miodu na choroby skórne, np. łupież, łojotokowe zapalenie skóry. Mieszaniny zawierające oliwę z oliwek, wosk i miód przyspieszają gojenie skóry w przypadku łuszczycy, egzemy i infekcji grzybiczych.

Wpływ na skład krwi

Miód wykazuje korzystne działanie na układ krwiotwórczy oraz na wskaźniki hematologiczne. Regularne spożywanie miodu (1,2 g/1 kg masy ciała) przyczynia się do wzrostu ilości krwinek czerwonych, poziomu hemoglobiny, objętości krwinek czerwonych oraz stężenia żelaza we krwi.

Wpływ na układ krążenia

Miód wpływa na obniżenie cholesterolu całkowitego, frakcji LDL i trójglicerydów, a także wpływa na wzrost stężenia frakcji HDL. Miód jest źródłem tlenku azotu, który sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi. Jego większe ilości znajdują się w miodach ciemnych i świeżych, a mniejsze – jasnych i długo przechowywanych.

Miód i sport

Jest produktem cenionym przez sportowców, ponieważ zwiększa wytrzymałość, a jego spożycie po wysiłku zapewnia szybką odnowę utraconej energii. Wykazano, że pożywanie miodu w ilości 1g/ 1kg masy ciała zwiększa fizyczność zdolność do pracy i wysiłku o 14%.

Miód i wątroba

Codzienne spożywanie miodu zamiast cukru odciąża wątrobę. W miodzie znajdują się cukry proste, które są łatwo przyswajalne przez wątrobę. Dodatkowo produkty metabolizmu glukozy, jak kwas glukuronowy, odciążają wątrobę poprzez wiązanie substancji szkodliwych.

Miód a metale ciężkie

Szkodliwe metale ciężkie, takie jak: kadm, rtęć i ołów uszkadzają błony komórkowe oraz inne organelle, co w efekcie przekłada się na uszkodzenia tkanek układu pokarmowego, nerwowego, krwionośnego i oddechowego. Metale ciężkie mogą przyczyniać się także do rozwoju nowotworów, dlatego bardzo ważna jest ich eliminacja z organizmu człowieka, czemu sprzyja spożywanie produktów pszczelich bogatych w flawonoidy. W miodach o ciemnej barwie, np. gryczanym wykazano większą ilość flawonoidów niż w miodach jasnych, np. lipowym.

Miód do przede wszystkim zdrowa żywność. Jest środkiem bogatym w składniki budulcowe, regulujące i energetyczne. Dlatego miód powinien być regularnie stosowany zarówno przez młodzież szkolną i studentów, osoby ciężko pracujące, sportowców lecz także przez osoby starsze.

A Wy macie już zapas na zimę?