Dieta a choroby układu krążenia

Dieta a choroby układu krążenia

Choroby układu krążenia uzyskały miano epidemii XXI wieku. Szacuje się, że co drugi Polak dotknięty jest tym schorzeniem. Najlepszym rozwiązaniem jest profilaktyka. Zatem co jeść, by cieszyć sie zdrowiem i dobrym sampoczuciem przez długie lata?

Co kryje się pod sformułowanie ”choroby układu krążenia”?

Najczęściej spotykane choroby układu krążenia to nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, zakrzepica żylna. To prawda, jest ich wiele, a przyczyny podobne.

Jakie czynniki zwiększają ryzyko rozwoju tych chorób?

Główni winowajcy to oczywiście nieprawidłowe odżywianie się, palenie papierosów, a także siedzący tryb życia.

Zatem co jeść, by uchronić siebie i bliskich?

Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o złotej zasadzie 5U , czyli o:

  • urozmaiceniu naszej diety
  • umiarkowaniu w jedzeniu
  • uregulowaniu pór posiłków
  • unikaniu używek
  • uprawianiu sportu

W diecie szczególnie polecany jest czosnek, który posiada właściwości obniżające poziom cholesterolu LDL (czyli tzw. ”złego cholesterolu”).  Korzystne działanie mają także ryby, pamiętajmy by były morskie, które najlepiej jeść codziennie lub 2-3 razy w tygodniu (około 150 – 200 g porcja). Do tego świeże warzywa (także strączkowe), ale także dobrze znana owsianka, truskawki, jabłka, awokado, oliwa z oliwek, olej lniany to produkty spożywcze, które ułatwiają pracę naszemu sercu. Dobroczynny wpływ na układ krążenia mają także orzechy spożywane regularnie np. laskowe, włoskie, migdały. Jednak nie przesadzajmy z ilością – kilka sztuk dziennie w zupełności wystarczy. Zdecydowanie powinno się zwracać uwagę na jakość spożywanych produktów, tzn. na zawartość zbędnych dodatków typu spulchniacze, zagęstniki, sól, cukier, margaryny (zawierają tłuszcze trans), co dotyczy np. orzechów w posypkach. Warto wypić codziennie pół lampki wina czerwonego, które ma korzystny wpływ na nasz organizm (ale tylko pół;).

Jeżeli chodzi o ruch to czy w przypadku osoby zagrożonej, czy chorej wymagane jest, aby poruszała się intensywnie przez pół godziny na dobę. Nie dużo prawda? Powinno się systematycznie doprowadzać do zdrowego, lekkiego podniesienia ciśnienia tętniczego, aby usprawnić przepływ krwi w organizmie.

Starajmy się także ztredukować ilość stresu w naszym życiu, gdyż jest on szczególnie szkodliwy i niebezpieczny i ma ogromne znaczenie w rozwoju wielu chorób.

Gdy jednak zachorujemy, to jaką dietę wprowadzić?

Nie istnieje dieta cud. Istnieją jednak produkty spożywcze, które nam służą lub szkodzą. Szczególnie zaleca się pożywanie świeżych warzyw, orzechów, ryb morskich i oliwy z oliwek. Kwasy tłuszczowe zawarte w rybach morskich jak i oliwie, olejach potrafią zdziałać wiele. Można kierować się pierwotnymi zasadami kuchni śródziemnomorskiej, która teraz zmienia już swój właściwy kierunek, ale jeszcze kilkanście lat temu była jedną z najzdrowszych kuchni świata.

Jakich produktów nie powinno się spożywać?

Produkty zawierające tłuszcze zwierzęce czyli tłuszcze nasycone. Również produkty i potrawy dosalane są zabronione, ponieważ podwyższają ciśnienie krwi. Odradza się spożywania podrobów, pasztetów, smalcu itp. Jeśli chodzi o masło czy jajka, wbrew panującej opinii nie są całkowicie zabronione i można spożywać do 3 sztuk jaj tygodniowo lub pół łyżeczki masła dziennie. Należy jednak pamiętać u umiarze. Mięso wieprzowe lub wołowe powinno się zjadać  1 w tygodniu jedną porcję, czyli ok. 120-150g, przy drobiu powinno się pamiętać, aby był bez skóry. Często mówi się o wykluczeniu mięsa, jaj, tłuszczu zwierzęcego, ale zapominamy o tłuszczu zwierzęcym , który znajduje się w nabiale. Ser żółty, pleśniowy, mozzarella i inne podobne produkty zawierają wysoką zawartośc tłuszczu zwierzęcego. Kefir, jogurt czy serek wiejski także mogą mieć wysoką zwartość tłuszczu, na który należy zwracać uwagę. W momencie wystąpienia nadciśnienia należy wyeliminować kofeinę i lukrecję. Nie zaleca się także spożywania pieczywa jasnego pszennego, wyrobów cukierniczych z dużą ilością cukru.

Jeśli chodzi o techniki kulinarne należy wyeliminować smażenie w głębokim tłuszczu na rzecz pieczenia w folii lub gotowanie na parze. Pozbyć się należy wszelkich panierek, gotowych dań i sosów w proszku, mieszanek przypraw typu warzywko oraz tłuszczy roślinnych utwardzonych.

Jeżeli macie w rodzinie ososby narażone na ryzyko rozwoju tego schorzenia lub chcecie zadbać o własne zdrowie to warto zapamiętać zalecenia. Pamiętajmy wszystko z umiarem :)

Udanego weekendu !!!