Coca Cola Life ze stewią - co w sobie kryje?

Coca Cola Life ze stewią – co w sobie kryje?

Coca Cola Life z dodatkiem glikozydów stewiolowych coraz częściej pojawia się na półkach naszych polskich sklepów. Puszka czy naklejka w odróżnieniu od tradycyjnej coli czerwonej jest w przyjemnym, zielonym kolorze. Ma to wzbudzać pozytywne skojarzenia związane ze zdrowym odżywianiem się i ekologią i tym samym zdobyć nowych eko-konsumentów. Jej wątpliwy fenomen wynika z zastąpienia, jednak tylko części cukru rafinowanego, naturalnym ekstraktem ze stewii, dzięki czemu spada zawartość kalorii. Jednak patrząc na skład przekonujemy się, że nie posiada ona żadnych cudownych, prozdrowotnych właściwości. Zatem co kryje w sobie Coca Cola Life?

Zmniejszenie kaloryczności

Ilość węglowodanów w 100 ml napoju zmniejszyła się z 10,6 g do 6,7 g. Coca Cola Life zawiera mniej kalorii – 27 kcal w 100 ml, a czerwona 42 kcal, co wynika ze zmienionego składu – cukier rafinowany zastąpiono glikozydami stewiolowymi, które praktycznie nie posiadają kalorii, a są bardzo słodkie (250 – 300 razy słodsze w porównaniu z sacharozą). Jednak zwróćmy uwagę na to, że biały cukier nadal znajduje się na drugim miejscu w składzie (jak w tradycyjnej Coca Coli), czyli jest głównym składnikiem produktu. Wypijając szklankę Coca Coli Life dostarczamy organizmowi aż 3 łyżeczki białego cukru! W takim razie co ze stewią? Otóż zajmuje honorowe ostatnie miejsce.

Kalorie vs. wartość odżywcza

Jeśli weźmiemy pod uwagę wartość odżywczą napoju, to Coca-Cola Life nie posiada niczego wartościowego. Zatem dostarczymy organizmowi mniejszą ilość rafinowanego cukru, nic więcej. Szkoda, że cukier nie został całkowicie wyeliminowany na rzecz stewii. Na tle innych napojów gazowanych marki, Coca-Cola Life jest faktycznie zdrowsza. Ale już na tle świeżego soku z marchewki nie wygląda już tak dobrze.

Osoby, które walczą z nadwagą lub otyłością, nie powinny tłumaczyć sięgania po Coca-Colę Life jej pomniejszoną kalorycznością. Rzeczywiście 250 ml szklanka Coca-Cola Life ma 54 kalorie, jednak pragnienie można ugasić zdrowszym napojem – wodą, a zaoszczędzone kalorie zużyć na zjedzenie odżywczych produktów.

Natomiast jeśli jesteśmy zapalonymi miłośnikami Coca-Coli i nie wyobrażamy sobie życia bez niej, wtedy mniejszym złem będzie sięgnięcie po napój w zielonej puszce.

Okazuje się, że stewia jest naprawdę wartościowym słodzikiem. Stanowi doskonałą alternatywę dla cukru. Przypisuje się jej także właściwości hipoglikemizujące, hipotensyjne, przeciwzapalne, przeciwbiegunkowe. Toteż stewia znalazła zastosowanie w żywieniu ludzi chorych, szczególnie:

- chorych na cukrzycęNie podnosi stężenia glukozy we krwi. Pacjenci z cukrzycą typu 1, a także z cukrzycą typu 2 mogą stosować ją do słodzenia napojów czy potrawy, bez obawy o wzrost glikemii.

- osób walczących z nadwagą czy otyłością - Stewia nie posiada kalorii, stanowi więc idealny zamiennik cukru. Może być stosowana przy planowaniu jadłospisów o obniżonej kaloryczności. Spisuje się doskonale jako dodatek do napojów i słodkich potraw, także deserów. Diety niskoenergetyczne, zalecane osobom z nadwagą lub otyłością, ograniczają artykuły spożywcze zawierające duży dodatek cukru. Stewia nie zwiększa kaloryczności produktów a mimo wszystko zachowuje słodki smak podobny do sacharozy.

- z podwyższonym ciśnieniem krwi - Istnieją badania na postawie których stwierdza się, że glikozydy stewiolowe obniżają zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie krwi u chorych z nadciśnieniem tętniczym.

- w profilaktyce próchnicyStewia nie jest wykorzystywana bez bakterie wywołujące próchnicę i nie powoduje ich namnażania, co jest wykorzystywane przez producentów past do zębów i płynów do płukania jamy ustnej.

- chorych na fenyloketonurię - Stewia nie zawiera fenyloalaniny, toteż może być wykorzystywana w dietoterapii osób cierpiących na to schorzenie.

Właściwości stewii sprawiają, że jest ona jednym z najlepszych zamienników cukru, o dodatkowym działaniu terapeutycznym. Jednak musimy pamiętać, by kupowane przez nas wysokooczyszczone słodziki z glikozydami stewiolowymi były dobrej jakości, czyli bez zbędnych dodatków

Źródło:
1. Anton S.D., Martin C.K., Han H., Coulon S., Cefalu W.T., Geiselman P., Williamson D.A. Effects of stevia, aspartame, and sucrose on food intake, satiety, and postprandial glucose and insulin levels. Appetite 2010, 55, 37-43.
2. Brusick D.J. A critical review of the genetic toxicity of steviol and steviol glycosides. Food Chem Toxicol Suppl. 2008, 46, S83-S91.
3. Carakostas M.C., Curry L.L., Boileau A.C., Brusick D.J. Overview: The history, technical function and safety of rebaudioside A, a naturally occurring steviol glycoside, for use in food and beverages. Food Chem Toxicol 2008, 46, S1-S10.