Marchew - warzywo młodości, dlaczego warto ją jeść?

Marchew – warzywo młodości, dlaczego warto ją jeść?

Jest tania, dostępna przez cały rok i niezwykle zdrowa. Występuje w różnych kształtach i rozmiarach. Najpopularniejsza jest marchew pomarańczowa o długości 17- 23 cm. Istnieje wiele odmian o różnej pigmentacji w zależności od zawartości związków fitochemicznych. Głównie uprawia się marchew pomarańćzową, , fioletową, żółtą  i białą.

Dlaczego warto jeść marchew?

Wystarczy zjeść jedną marchewkę dziennie, aby zaspokoić  nasze dobowe zapotrzebowanie na witaminę A. Marchew zawiera także witaminy B1, B2, B3, B6, C, E, K, PP, H i kwas foliowy oraz mikroelementy: sód, potas, wapń, fosfor, żelazo, miedź, magnez, a także błonnik, beta-karoten i pektyny.

Na ratunek zdrowiu

Beta-karoten nadaje marchwi intensywnie pomarańczowy kolor. Ale ma także właściwości zdrowotne: zapobiega starzeniu się komórek, a zatem całego naszego organizmu, ma działanie antynowotworowe i zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej. Udowodniono, że chroni wątrobę i żołądek przed chorobą wrzodową. Wzmacnia wzrok i układ odpornościowy, zwiększa elastyczność skóry, a zmniejsza jej wrażliwość na promienie słoneczne. Dzięki niemu w błonie śluzowej jelita powstaje niezbędny retinol, który m.in. chroni organizm przed nowotworami. Aby beta-karoten przyswoić w jak największym stopniu, najlepiej pić świeżo wyciśnięty sok marchewkowy.

Marchew korzystnie wpływa na nasz układ pokarmowy. Działa  przeciwzapalnie, rozkurczowo, obniża poziom cholesterolu i reguluje trawienie. Ma także właściwości przeciwpasożytnicze, a jej sok był kiedyś stosowany jako lek na przeziębienie, bo ma działanie wykrztuśne. Warto wiedzieć, że surowa marchew, która ma niski indeks glikemiczny, zawiera związki insulinopodobne, więc jest zalecana chorym na cukrzycę.

Kosmetyka

Marchewka jest wykorzystywana w przemyśle kosmetycznym. Jest składnikiem kremów ochronych do opalania, ponieważ beta-karoten zwiększa odporność skóry na promieniowanie ultrafioletowe. Częste spożywanie marchwi sprawia, że skóra nabiera ładnego koloru. Dzięki witaminie A nasza skóra traci mniej wody, jest więc bardziej elastyczna, jędrna, a proces starzenia się i tworzenia zmarszczek jest dużo wolniejszy. Natomiast jej niedobór powoduje, że skóra staje się sucha i rogowacieje. Marchew zmiękcza skórę i korzystnie wpływa na skórę łojotokową, trądzikową, na odparzenia i odmrożenia.

Wybór i przechowywanie

  • najwięcej beta-karotenu mają marchewki o intensywnie pomarańczowym kolorze
  • należy unikać marchwi popękanej, zwiędniętej, uschniętej i miękkiej
  • marchew najlepiej przechowywać w lodówce w komorze do warzyw, ale nie w towarzystwie owoców. Owoce dojrzewając wydzielają gaz etylowy, który skraca czas żywotności marchwi.

Przygotowanie

  • najlepszy sposób na przygotowanie marchwi to gotowanie na parze, pieczenie, duszenie i grillowanie. Podczas tradycyjnego gotowania traci się najwięcej cennych składników odżywczych.

Marchewki są bardzo uniwersalne. Można wycisnąć z nich sok, dodać do ulubinego dania, przyrządzić pyszną surówkę lub zjeść na surowo. A Wy często sięgacie po marchewki?

Źródło:

  • Procner A., TECHNOLOGIA GASTRONOMICZNA Z TOWAROZNAWSTWEM. WSip, 2009