Papryka – dlaczego warto ją jeść?

Papryka – dlaczego warto ją jeść?

Czy wiedzieliście, że czerwona papryka zawiera dwa razy więcej witaminy C i jedenaście razy więcej beta-karotenu niż zielona?

Trochę historii

Papryka istniała już ponad 6000 lat temu w Ameryce Środkowej i Południowej. Kolumb zabrał ze sobą nasiona do Europy.

Dlaczego warto jeść paprykę?

Papryka jest bogatym źródłem witaminy C (zazwyczaj kojarzymy ją z owocami takimi, jak pomarańcze czy kiwi). Już połowa małej, czerwonej papryki zaspokoi dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na tę ważną witaminę antyutleniającą. Zawiera także beta-karoten oraz porządną dawkę witaminy z grupy B, przede wszystkim B6 i kwasu foliowego.  W jej skład wchodzą ponadto flawonoidy oraz kapsaicynoidy, zwiąki fitochemiczne o właściwościach przeciwzapalnych.

Na ratunek zdrowiu

Nowotwory skóry – kapsaicyny i inne kapsaicynoidy wykazują korzystne dla zdrowia właściwości. Badania wskazują, że znajdujący się w słodkiej papryce związek wywołuje zaprogramowaną śmierć komórkową (apoptozę) w komórkach raka skóry.

Nowotwory prostaty – kapsaicyna obecna w czerwonej papryce zapobiega rozmnażaniu się zarówno androgenozależnych, jak i niezależnych komórek raka prostaty u myszy cierpiących na ten nowotwór.

Zapalenie stawów – odkryto, że spośród siedemnastu ocenianych środków leczniczych, stosowanych przy zapaleniu stawów dłoni, tylko sześć opierało się na konkretnych dowodach naukowych. Jednym z nich była stosowana miejscowo kapsaicyna – wspominany już przeze mnie związek chemiczny obecny w ostrej papryce.

Wybór i przechowywanie

  • Papryka powinna mieć zwartą, naprężoną skórkę i być twarda w dotyku
  • Nieumytą paprykę należy przechowywać w plastikowej torebce w lodówce – zachowuje wtedy świeżość około tygodnia. Słodka papryka może być mrożona bez blanszowania
  • Zielona papryka zachowuje świeżość nieco dłużej niż żółta i czerwona

Przygotowanie i podanie

  • Papryka jest cudownie smakuje surowa, w sałatkach lub podawana w kawałkach jako przekąska. Najlepiej nadają się do tego słodkie strąki żółte, pomarańczowe i czerwone
  • Może być faszerowana, pieczona, zapiekana… w daniach chińskich, gulaszach… czyli jak, kto lubi ;)
  • Aby usunąć nasiona, należy odkroić górną część papryki
  • Paprykę należy piec na grillu, aż skórka poczernieje, następnie włożyć do torebki foliowej na 15 minut, aby odparowała. Po tym czasie wyjąć, odciąć łodygę, środek i usunąć nasiona
  • Odrobina pieprzu kajeńskiego (to też papryka ;)) doda pikanterii sosom i przystawkom

Przyznam się, że ostatnio zapomniałam o jej istnieniu. Ale dosyć tego! Od jutra będzie częściej gościła na moim stole ;) szczególnie, że jest teraz w atrakcyjnej cenie ;) i oczywiście jest to nasza polska papryka pełna witamin i składników mineralnych, dzięki którym nasz organizm będzie sprawnie funkcjonował.

Mam nadzieje, że Was przekonałam lub przypomniałam ;) Smacznego!

Źródło: