Wpływ diety na skórę. Co jeść, a czego unikać?

Wpływ diety na skórę. Co jeść, a czego unikać?

Nasze starania o gładką i elastyczną skórę powinny zaczynać się w kuchni, a nie w aptece, czy drogerii. Dieta na piękną cerę nie jest mitem. Poprzez prawidłowe odżywianie można zdecydowanie poprawić stan skóry. Odpowiednie odżywianie, a także nawadnianie skóry są niezbędne, by nasza skóra była gładka i świeża.

Omega-3

Ryby morskie, które są najlepszym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Są one ważnym składnikiem błon komórkowych, przyspieszają także regenerację skóry. Dzięki temu, jest ona bardziej odporna na czynniki zewnętrzne, np. na szkodliwe promieniowanie UV, które zdecydowanie przyspiesza starzenie się skóry.

Powinny znaleźć się w naszej diecie szczególnie wtedy, gdy mamy skórę alergiczną, suchą, gdy jesteśmy narażeni na kontakt z chemikaliami (a kto nie jest?). Kwasy omega-3 mają też silne właściwości przeciwzapalne, zmniejszają zaczerwienienia, podrażnienia, obrzęki.

To nie wszystko, kwasy omega-3 pomagają również zmniejszać ryzyko rozwoju raka skóry.

Najlepsze źródła: morskie ryby: łososie, makrele, śledzie, sardynki, czy sardele. Kwasy omega-3 znajdziemy również w olejach roślinnych: lnianym, rzepakowym i sojowym, a także w żółtkach jaj i orzechach włoskich. Jeśli zdecydujemy się na suplementy diety, wybierajmy te, na których znajdziemy skróty: DHA i EPA. Te rodzaje kwasów są dla skóry

Antyoksydanty na wolne rodniki

O nich niedawno pisałam. Przypomnę, że to związki, które osłabiają działanie wolnych rodników, czyli występujących w naszym organizmie uszkodzonych cząsteczek z brakującym elektronem lub mającym jeden elektron w nadmiarze. Poszukują one innych, aby im elektron odebrać albo oddać nadprogramowy. W rezultacie uszkadzają kod genetyczny komórek, powodują zmiany rakowe i mutacje. Najgorsze dla naszej skóry jest to, że niszczą elastynę i włókna kolagenowe, powodując zmarszczki i utratę elastyczności.

Nasz organizm potrafi sam chronić się przed działaniem wolnych rodników, ale wraz z wiekiem nasz system obronny działa mniej efektywnie, więc im jesteśmy starsi, tym ważniejsze jest, żeby przeciwutleniacze dostarczać w pożywieniu czy kosmetykach (najlepsze efekty osiągniemy stosując oba sposoby). Jest to bardzo istotne, jeśli palimy papierosy (nie palicie prawda?), przebywamy w klimatyzowanych pomieszczeniach i żyjemy w ciągłym stresie.

Najlepsze źródła: goździki, rozmaryn, oregano, tymianek, cynamon, jeżyny, aronia, jagody, porzeczki, żurawiny, jagody goji i acai, maliny, kakao (gorzka czekolada), fasola, karczochy, jabłka, śliwki, czereśnie, wiśnie, orzechy pecan, pomidory oraz arbuzy (likopen).

Witaminowa bomba

Wymienię praktycznie pół alfabetu ;) więc zacznę od A. Ta witamina przyspiesza naturalny proces wymiany komórek, więc sprzyja utrzymaniu jędrnej, gładkiej i młodo wyglądającej skóry.

Równie istotne są witaminy z grupy B (łojotok, cera ziemista i szara), C (pękające naczynka i trądzik), E (wiotkość skóry) oraz K (pękające naczynka i cienie pod oczami). Uważajmy na suplementy, pamiętaj, że nadmiar witamin A, D, E i K może być groźny, ponieważ organizm nie jest w stanie wydalić ich razem z moczem.

Najlepsze źródła: jedzenie jak największej ilości różnorodnych warzyw i owoców. To podstawa diety, która pomoże nam zachować młodą skórę.

Makro- i mikroelementy

Jest wiele składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na wygląd skóry.

Do najważniejszych należą: selen (odpowiedzialny za elastyczność), wapń (nadaje miękkość i gładkość), miedź i żelazo (nadające piękny, zdrowy kolor), potas (zapobiega wysuszeniu i trądzikowi), cynk (na trądzik i lepsze gojenie ran), jod (na skórę suchą, szorstką i łuszczącą się) czy krzem (pękające naczynka).

Najlepsze źródła: orzechy, kiełki, jaja, tofu, ostrygi i owoce morza, otręby, pestki dyni, produkty pełnoziarniste, bataty, wątróbka, awokado, wątróbka.

Woda

Odpowiednie nawodnienie jest jednym z najważniejszych czynników gwarantujących piękną i zdrową skórę. Jeśli uszczypniemy się w wierzch dłoni, a skóra nie wygładzi się szybko, może to znaczyć, że na co dzień pijemy zbyt mało.

Najlepsze źródła: nisko lub średniozmineralizowana woda mineralna.

Zazwyczaj skupiamy się na tym, co należy jeść, ale wpływ niektórych produktów na naszą skórę jest tak szkodliwy, że muszę na koniec dodać, czego nie jeść. Jeśli mamy problemy ze skórą, przestańmy spożywać poniższe produkty (tak, wiem – łatwo powiedzieć) lub ograniczmy je jak najbardziej.

Oto potrawy, które najbardziej szkodzą naszej skórze.

• Cukier. Zawierają go ciastka, cukierki i inne przetworzone produkty, które składają się głównie z cukru i białej mąki. Cukry proste wpływają na wzrost poziomu androgenów – hormonów stymulujących produkcję oleju. Powodowane przez cukier oraz inne produkty o wysokim indeksie glikemicznym wahania stężenia insuliny we krwi rozregulowują gospodarkę hormonalną organizmu i przyczyniają się do powstawania trądziku. Dodatkowo wysokie stężenie glukozy we krwi nasila procesy, podczas których niszczone są struktury białek, które budują włókna kolagenowe skóry. Traci ona przez to elastyczność i zdecydowanie szybciej się starzeje. Na koniec dodam, że cukier wywołuje też w organizmie stany zapalne, których efekty z czasem widoczne są na skórze.

• Słone przekąski. Duża ilość sodu powoduje, że woda wydostaje się poza ściany komórek skóry. W rezultacie skóra, powieki puchną, a także mamy worki pod oczami.

• Alkohol. Kawa. Drinki, czy kawa działają podobne do sodu, czyli odwadniają skórę. Alkohol rozszerza naczynia krwionośne na powierzchni skóry, powodując stany zapalny.

• Smażone potrawy. Tłuszcze roślinne wykorzystywane w fast-foodach i innych potrawach smażonych po podgrzaniu do bardzo wysokiej temperatury mogą wydzielać 4-hydroxy-trans-2-nonenal, czyli HNE. To bardzo zła wiadomość, ponieważ związek ten powoduje obumieranie komórek skóry (i nie tylko), która staje się szara, sucha i obwisła.

Podsumowując: wygląd naszej skóry zdecydowanie zależy od naszej diety :)

Piękna skóra
- +
słodycze (oprócz gorzkiej czekolady o zawartości ponad 60% kakao) pełnoziarniste produkty
produkty z jasnej mąki chude mięso
płatki śniadaniowe owoce
słodkie napoje i soki warzywa
mleko (często wpływa na pojawianie się wyprysków) jaja (max. 2 dziennie)
wieprzowina (oprócz schabu) ryby morskie
parówki pestki dyni
tłuste kiełbasy orzechy, migdały
wędliny (zawierają dużo dodatków) kiełki
fast foody (dużo soli, tłuszczu) nasiona roślin strączkowych
dania instant (dużo soli i dodatków) oleje tłoczone na zimno