Borówki (czarne jagody) i borówki amerykańskie (hodowlane) – dlaczego warto je jeść?

Borówki (czarne jagody) i borówki amerykańskie (hodowlane) – dlaczego warto je jeść?

Czy wiecie, że Indianie wierzyli, że borówki posiadają moc magiczną? Podobno twierdzą, ze Wielki Duch zesłał dawno temu te jagody, by mogli wykarmić swoje dzieci podczas głodu. Jedno jest pewno, jako pierwsi zaczęli robić z nich przetwory, a sok wykorzystywali do farbowania tkanin.

Dlaczego warto jeść borówki?

Dzikie borówki są mniejsze, zawierają mniej wody, czyli w porównaniu z dorodnymi, hodowlanymi posiadają większą wartość odżywczą. Jeden kilogram owoców to ok. 3200 owoców dzikich i zaledwie 1000 uprawnych owoców.  Zarówno świeże, jak i mrożone owoce zawierają dużo aktywnych związków, ale w owocach suszonych jest ich niewiele.

Na ratunek zdrowiu

Pamięć i funkcje poznawcze – badania wskazują, że wyciąg z jagód, bogaty w witaminy A, B, C i E, cynk, potas, sód, mangan i selen, wpływa pozytywnie na koordynację ruchową i utrzymywanie równowagi, a także poprawia pamięć, szczególnie u osób cierpiących na Alzheimera.

Nowotwory – zarówno owoce dzikie, jaki i hodowlane hamują rozwój nowotworów, dzięki obecności kwasu elagowego.  Są skuteczne szczególnie w hamowaniu rozwoju raka prostaty.

Zdrowe serce – naukowcy twierdzą, że borówki mogą chronić przed chorobami układu krążenia, szczególnie przed udarem. Poza tym obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) a podwyższają poziom dobrego (HDL) Borówki wspomagają odpowiednie funkcjonowanie układu moczowego, poprzez wypłukiwanie z organizmu nagromadzonych bakterii, dzięki czemu zapobiegają infekcjom.

Odporność – borówki mają największą zawartość przeciwutleniaczy – antyoksydantów – biorąc pod uwagę wszystkie świeże owoce deserowe. Wspomagają odporność organizmu i zapobiegają infekcjom.

Powstrzymywanie procesów starzenia się organizmu - dzięki dużej zawartości błonnika i antocyjanów borówki neutralizują wolne rodniki, a tym samym zapobiegają szybkiemu starzeniu się organizmu.

Odchudzanie i dobre samopoczucie –  najnowsze badania wskazują, że borówki mogą pomóc w pozbyciu się nadwagi. Spożywając je zachowujemy dobrą formę fizyczną i lepiej się czujemy.

Wzrok –  borówki, bogate w składniki zwane antocjanozydami, spowalniają utratę wzroku i mogą zapobiec występowaniu wielu chorób oczu.

Układ moczowy –  borówki wspomagają odpowiednie funkcjonowanie układu moczowego, poprzez usuwanie z organizmu zbędnie nagromadzonych bakterii, dzięki czemu zapobiegają infekcjom.

Wybór i przechowywanie

  • Świeże borówki powinny być intensywnie niebieskie, pokryte  kredowym, białawym nalotem.
  • Sprawdźmy, czy owoce nie są wilgotne, spleśniałe, czy zgniłe.
  • Mrożone jagody powinny być sypkie. Jeśli są zbite w jedną masę to zapewne były już rozmrożone i ponownie zamrożone.
  • Borówki można przechowywać w lodówce do około 7 dni.
  • Aby zamrozić borówki należy położyć je nieumyte na pergaminie, włożyć do zamrażarki, a kiedy zamarzną, przełożyć do plastikowego woreczka. W ten sposób można przechowywać je przez rok.

Przygotowanie i podanie

  • Świeże jagody należy opłukać wodą i delikatnie osuszyć
  • Mrożone borówki nie muszą myte. Wystarczy rozmrozić je i dodać nieugotowanych potraw.
  • Przed dodaniem świeżych jagód do surowego ciasta należy je najpierw oprószyć mąką, by nie opadły na spód.
  • Borówki są bardzo uniwersalne. Można dodać je do płatków, sałatki, zjeść same, czy przyrządzić z nich fantastyczny koktajl lub ciasto.

Mam nadzieję, że Was przekonałam :)