Biała herbata - naturalne źródło antyoksydantów... i nie tylko

Biała herbata – naturalne źródło antyoksydantów… i nie tylko

A może dla odmiany biała? Alternatywa dla zielonej herbaty. Zdobywa coraz większe rzesze zwolenników. Cenię ją za wyjątkowo łagodny smak i aromat. Dasz się skusić?

Biała herbata znana ze swoich właściwości zdrowotnych, nazywana jest często „eliksirem młodości”, ponieważ zapobiega przedwczesnemu starzeniu się, działa orzeźwiająco, pobudzająco, wspomaga koncentrację, a także  doskonale sprawdza się w profilaktyce antynowotworowej.

Ten rodzaj herbaty wytwarzany jest głównie w Chinach. Jego produkcja jest limitowana, odbywa się według starej, chińskiej, rygorystycznie przestrzeganej metody. Wiosną, przed rozwinięciem się pączków oraz liści, krzewy herbaciane, osłania się przed promieniami słońca, w tak żeby nie wykształcały chlorofilu czyli barwnika nadającego zielony kolor.  Powoduje to więdnięcie rozwijających się liści, które po wysuszeniu stają się białą herbatą.

Zalety białej herbaty

W tradycyjnej medycynie chińskiej zalety białej herbaty były znane od tysiącleci. Była doceniana nie tylko ze względu na swój bogaty smak oraz wyjątkowy aromat, ale również za swoje niezwykłe właściwości zdrowotne

Chińczycy wierzyli, że picie białej herbaty pomaga zachować długą młodość, poprawia koncentrację, podbudza i dodaje wigoru. Współczesne analizy potwierdzają, że biała herbata przeciwdziała procesowi starzenia się, hamuje tworzenie się wolnych rodników, które to właśnie odpowiedzialne są za ten proces. Biała herbata obniża też poziom złego cholesterolu i poprawia krążenie krwi.

  • Dzięki unikatowej metodzie produkcji, zawarte w białej herbacie polifenole  nie ulegają zniszczeniu i mogą  pozostać aktywne. Polifenole  są odpowiedzialne za hamowanie i spowolnianie procesów utleniania wywołanych przez wolne rodniki. Wzmacniają  również układ odpornościowy. Badania naukowe, prowadzone m.in. na amerykańskim Uniwersytecie Cleveland, wykazały, że w białej herbacie, zawartość katechin (czyli polifenoli, które są odpowiedzialne za właściwości antyoksydacyjne) jest znacznie wyższa niż w odmianie zielonej. Do tej pory uważano, że zielona herbata stanowi najbogatsze źródło polifenoli wśród wszelkich gatunków herbat. Stężenie antyoksydantów w białej herbacie jest 3 razy wyższe w porównaniu z zieloną i 12 razy wyższe w zestawieniu z sokiem pomarańczowym.
  • Kolejne badania dowodzą, że składniki zawarte w białej herbacie bardzo skutecznie wzmacnia funkcje obronne komórek skóry. Dzięki czemu skóra jest chroniona  przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego. Główną przyczyną występowania tego zjawiska, jest nadmierną ekspozycja na słońce, w konsekwencji której, uwalniania się ogromna liczba  wolnych rodników, powodujących nieodwracalne straty i zaburzenia naturalnych funkcji komórkowych.

Tak zwane działanie anti-aging opiera się na udowodnionych właściwościach przeciwutleniających białej herbaty, co pozwala zapobiegać powstawaniu zmarszczek i przebarwień związanych z wiekiem.

  • Biała herbata orzeźwia. Jest szczególnie polecana w celu wzmocnienia  koncentracji. Podobnie jak kawa, wykazuje łagodne działanie pobudzające, jest jednak od niej zdecydowanie  zdrowsza. Zapobiega stresowi i redukuje napięcie mięśni. Spożywanie białej herbaty wpływa również na poprawę kondycji i stanu skóry.
  • W białej herbacie znajduje się też duże ilości witaminy C. Badania naukowe dowodzą, że biała herbata ma silne właściwości antyoksydacyjne, (zapobiega powstawaniu wolnych rodników) oraz antymutagenne – przeciwdziała powstawaniu mutacji komórkowych które stają się zazwyczaj przyczyną rozwoju nowotworów. Dlatego poleca się ją przede wszystkim tym osobom, które mogą być obciążone genetycznie chorobą nowotworową, a także tym, którzy należą do grupy podwyższonego ryzyka wystąpienia raka.
  • Różnorodne badania wykazują też, że biała herbata ma właściwości zapobiegające takim chorobom jak schorzenia serca, zawał i zakrzepica. Poza tym znajdujące się w herbacie polifenole pomagają w hamowaniu przechodzenia cholesterolu do krwioobiegu i zapobiegają tworzeniu się skrzepów krwi. Herbata bogata jest w takie witaminy jak A, grupę witamin B.
  • Regularne spożywanie naparu z białej herbaty wzmacnia kości, co sprawia, że napój ten jest zalecany osobom cierpiącym na zapalenie stawów oraz osteoporozę.
  • Wzmacnia nie tylko odporność organizmu, ale i zęby oraz dziąsła. Powszechnie wiadomo, że napar z herbaty jest cennym źródłem fluoru wzmacniającego szkliwo, a częste picie herbaty zmniejsza ilość szkodliwych bakterii bytujących w ludzkiej jamie ustnej. Wykazano, że picie tego naparu, szczególnie między posiłkami, wpływa na zmniejszenie tempa rozwoju próchnicy oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia niektórych chorób dziąseł. Należy jednak pamiętać, że herbata nie może zawierać cukru.

Zastosowanie w kosmetyce

Biała herbata znalazła również swoje miejsce w przemyśle kosmetycznym. W produktach pielęgnacyjnych, takich jakich jak kemy czy balsamy, ma działanie nawilżające, dodaje skórze blasku, witalności, zapobiega powstawaniu zmarszczek oraz koi podrażnienia a także dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, niweluje skutki nadmiernej  ekspozycji na słońce.

Właściwości białej herbaty:

  • zawiera bardzo duże ilości witaminy C, dzięki czemu wspomaga odporność
  • łagodzi napięcia i stresy
  • wysoka zawartość teiny działa pobudzająco i orzeźwiająco
  • wspomaga koncentrację.
  • zawiera nawet do trzech razy więcej związków antyoksodacyjnych i antymutagennych niż inne rodzaje herbat
  • (zawiera ponad 2 razy więcej tych substancji niż herbata zielona)
  • pobudza metabolizm
  • zapobiega przedwczesnemu starzeniu się organizmu
  • minimalizuje ryzyko  wystąpienia chorób układu krążenia, serca oraz nowotworów

Parzenie białej herbaty:

Białą herbatę parzyć można nawet 3-krotnie w temperaturze od 85-90 °C przez około 5 minut. Tak zaparzony napar zachowa najlepsze wartości smakowe i swój unikalny aromat

Myślę, że warto sięgnąć po filiżankę białej herbaty. Nie tylko ze względu na prozdrowotne właściwości, lecz także wyjątkowy smak, który pobudza wszystkie zmysły.

A Wy macie swoją ulubioną herbatę? :) Często ją pijecie?

Źródło:

1. DOMINIKA PLUST, BARBARA CZERNIEJEWSKA-SURMA, ZDZISŁAW DOMISZEWSKI, GRZEGORZ BIENKIEWICZ, ROBERT SUBDA, TOMASZ WESOŁOWSKI. JAKOŚĆ WYBRANYCH HERBAT BIAŁYCH. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 3 (76), 90 – 97

2. Cichoń Z.: Towaroznawcza charakterystyka herbaty. Wyd. AE, Kraków 2005, ss. 9-21; 29-32.