Dlaczego warto jeść nasiona?

Dlaczego warto jeść nasiona?

Zaledwie garść dziennie dostarczy wielu niezbędnych składników mineralnych i witamin. Można je dodawać do sałatek, zup czy musli. Spożywane regularnie poprawiają nasze zdrowie. Które są najzdrowsze i jak je spożywać?

Pestki dyni

  • Dobre źródło białka.
  • Witaminy z grupy B odpowiedzialne głównie za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – poprawiają sprawność intelektualną, nastrój, łagodzą napięcia nerwowe. Wpływają na pracę układu krwionośnego.
  • Cynk wspomaga produkcję plemników, poprawia ich ruchliwość.
  • Kukurbicyna rozprawia się z pasożytami układu pokarmowego, np. owsikami, tasiemcami.

Komu szczególnie zalecane?

  • Mężczyznom w wieku rozrodczym i dzieciom narażonym na pasożyty.
  • Idealny dodatek do pieczywa i sałatek.

Sezam

  • Wapń zapewnia prawidłowy rozwój kości zębów oraz zmniejsza ryzyko osteoporozy.
  • Miedź prawidłowe funkcje układu odpornościowego, krwiotwórczego, nerwowego.
  • Mangan buduje enzymy, biorące udział w syntezie białek, metabolizmie cukrów.
  • Znany z właściwości antyalergicznych, hamuje wydzielanie histaminy, czynnika powodującego występowanie objawów alergicznych.
  • Fitosterole obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) a także chronią przed chorobami sercowo-naczyniowymi.

Komu szczególnie zalecane?

  • Dzieciom, które nie mogą pić mleka z powodu alergii lub nietolerancji laktozy.
  • Kobietom dojrzałym przed menopauzą.
  • Doskonały dodatek do zup, deserów, wypieków.

Słonecznik

  • Sezamol i sezamolina – antyoksydanty zapobiegające rozwojowi raka, np. prostaty.
  • Białko, witaminy A, D, E oraz z grupy B wzmacniają cały organizm.
  • Magnez poprawia koncentrację i pamięć, działa uspokajająco.
  • Potas i wapń wspomagają pracę serca.
  • Fosfor uczestniczy w mineralizacji kości i zębów, pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, a także wchodzi w skład wielu enzymów.

Komu szczególnie zalecane?

  • Osobom zapracowanym i zestresowanym.
  • Z wysokim ciśnieniem i zagrożonych.
  • Chorobami układu krążenia.
  • Nasiona uprażone są świetnym dodatkiem do sałatek, wypieków.

Siemię lniane

  • Kwas alfa-linolenowy o silnym działaniu przeciwzapalnym.
  • Lignany to przeciwutleniacze, stabilizują poziom hormonów, zmniejszają objawy PMS. Zmniejszają ryzyko rozwoju raka piersi, jajników i prostaty.
  • Błonnik reguluje funkcje jelit, zmniejsza poziom cholesterolu we krwi.
  • Lecytyna wspomaga układ nerwowy.

Komu szczególnie zalecane?

  • Osobom zagrożonym chorobami układu krążenia.
  • Cierpiącym na zaparcia.
  • Oraz wrzody żołądka.
  • Zmielone w młynku lub moździerzu dostarcza więcej składników odżywczych.
  • Doskonały dodatek do wypieków, jogurtu, musli.

Ostropest

  • Sulimaryna działa przeciwzapalnie, rozkurczowo i żółciopędnie, odtruwa i regeneruje wątrobę.
  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe dbają o zdrową skórę.
  • Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem.
  • Zawiera także witaminę B2, D, E, Cu, Se, Zn.

Komu szczególnie zalecane?

  • Warto go polecić diabetykom.
  • Kobietom zmagającym się z endometrium oraz przedłużającymi się miesiączkami.
  • Najlepiej spożywać w formie zmielonej jako dodatek do wypierków

Nasiona Chia

  • Omega-3 wspomagają pracę mózgu – ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentrację.
  • Wpływają także na pracę układu nerwowego – uspakajają, zapobiegają rozwojowi demencji.
  • Zapobiegają chorobom serca i nadciśnieniu.
  • Wspomagają funkcje wzroku.
  • Doskonałe źródło wapnia, fosforu, potasu, magnezu, a także białka i błonnika.

Komu szczególnie zalecane?

  • Osobom pracującym umysłowo, prowadzącym stresujący tryb życia oraz starszym.
  • Można spożywać całe lub zmielone jako dodatek do jogurtu, musli, sałatek i wypieków.

A jakie są Wasze ulubione nasiona? :) Mój nr jeden to pestki dyni!