Cukry proste w diecie - dlaczego są szkodliwe?

Cukry proste w diecie – dlaczego są szkodliwe?

Węglowodany, zwane potocznie cukrami to podstawowe paliwo dla naszego organizmu. Stanowią źródło energii wykorzystywanej do utrzymania stałej temperatury ciała, pracy narządów wewnętrznych, czy wykonywania pracy fizycznej. Można je podzielić na proste i złożone. Podział wynika z szybkości z jaką są one trawione i przyswajane przez nasze ciało.

5374561-weglowodany-643-482

Cukry proste:

Nazywane inaczej jednocukrami lub monosacharydami zbudowane są
z jednej cząsteczki, są bezpośrednio wchłaniane z przewodu pokarmowego. Zaliczamy do nich:

  • Glukozę –  występuje w owocach, przetworach owocowych, modzie i innych produktach spożywczych. Glukoza jest składnikiem wszystkich wielocukrów. Organizmy
    zwierzce mogą j przyswajać bez udziału przewodu pokarmowego.
  • Fruktozę – występuje w owocach, sokach owocowych, a także w miodzie. Jest cukrem najsłodszym i najlepiej rozpuszczalnym w wodzie. Podobnie jak glukoza jest składnikiem wielocukrów.
  • Galaktozę – cukier niespotykany w postaci wolnej. Występuje w stanie związanym z białkami i tłuszczami oraz jako składnik niektórych podobnych wielocukrów np. pektyn a u zwierząt np. w postaci składnika cukru mlekowego (laktozy).
  • Mannozę – cukier występujący w świecie zwierząt w połączeniu z białkami i tłuszczami i roślin (składnik gum, mannanów i innych). Nie odgrywa prawie żadnej roli w żywieniu.

Cukry złożone:

Nazywane inaczej dwucukrami lub disacharydami zbudowane są
z 2-10 cząsteczek cukru prostego połączonych wiązaniami glikozydowymi. Zaliczamy do nich:

  • Sacharozę – najbardziej popularny cukier spożywczy – buraczany lub trzcinowy (np. cukier kryształ). Sacharoza składa się z cząsteczki glukozy i fruktozy. Rozkładana do cukrów prostych przez enzym inwertazę.
  • Laktozę –  tzw. cukier mleczny, powszechnie występuje w mleku. Składa się z jednej cząsteczki galaktozy i glukozy. Rozkładana do cukrów prostych przez enzym laktazę.
  • Maltozę – tzw. cukier słodowy, składa się z dwóch cząsteczek glukozy. Cukier ten występuje głównie w ziarnach zbóż w tym w dużych ilościach w jęczmieniu, wykorzystywana w przemyle piekarsko–ciastkarskim, piwowarskim i gorzelniczym. Rozkładana do cukrów prostych przez enzym maltazę.

Polisacharydy:

Zbudowane z cukrów prostych połączonych wiązaniami glikozydowymi. Zaliczamy do nich:

  • Skrobię – występuje w świecie roślinnym jako materiał zapasowy i energetyczny. Składa się glukozy. W jej budowie wyróżnia amylozę (łańcuch nierozgałęziony) i amylopektynę (łańcuchy rozgałęzione). Pod wpływem działania enzymu amylazy rozkłada się do postaci prostej, dzięki czemu zostaje przyswojona przez organizm. W wyniku rozkładu skrobi otrzymuje się glukozę i dekstryny. Dekstryny nie ulegają rozkładowi enzymatycznemu natomiast ulegaj rozkładowi poprzez działanie wysokimi temperaturami.
  • Glikogen – występuje w organizmach zwierzęcych pełniąc rolę materiału zapasowego wytwarzanego z nadmiaru glukozy, gromadzony jest w wątrobie i mięśniach. Glikogen obecny jest również w krwi.
  • Błonnik – bogatym  źródłem błonnika są np. przetwory zbożowe oraz pieczywo razowe. Błonnik jest substancją budulcową roślin, stanowi składnik błon komórkowych, w największych ilociach występuje w ziarnach strączkowych oraz nasionach oleistych.
  • Pektyny – występują we wszystkich produktach pochodzenia
    roślinnego. Największe ilości pektyn zawierają soki owoców jagodowych oraz warzyw: marchwi i buraków, również dużo pektyn zawierają niedojrzałe owoce nasienne głównie
    w gniazdach nasiennych.

Dlaczego zatem należy przestrzegać zalecanego dziennego spożycia cukrów prostych (i nie tylko)?

WHO zaleca, aby spożycie wynosiło 10 % dziennego zapotrzebowania na energię w przypadku dorosłych to około 200 kalorii, a w przypadku dzieci – 150 kalorii.

Wpływ cukrów prostych na organizm:

  • wahania poziomu insuliny - po spożyciu np. puszki słodzonego, gazowanego napoju stężenie cukru we krwi rośnie szybko i za sprawą wydzielonej przez trzustkę insuliny po kilkudziesięciu minutach spada. W tym momencie ponownie odczuwamy potrzebę podniesienia jego poziomu i budzi się w nas chęć na jedzenie. Komplikuje to kontrolę apetytu – spożywamy niezdrowe przekąski. Dodatkowo liczne wyrzuty insuliny do krwiobiegu powodują, że nasze komórki stają się na nią coraz mniej wrażliwe, co zmusza trzustkę do zwiększenia produkcji tego hormonu. Zdrowszym rozwiązaniem jest spożycie produktu bogatego w cukry złożone – dłuższe trawienie, stopniowe uwalnianie glukozy, czyli sytość na dłużej
  • otyłość – nadmiar węglowodanów prostych jest szybko przetwarzany w trójglicerydy, czyli tłuszcz, które budują nasze komórki tłuszczowe tj. adipocyty. Nadmiar energii z glukozy magazynowany jest w formie tkanki tłuszczowej
  • próchnica – węglowodany proste stanowią doskonałą pożywkę dla bakterii żyjących się w jamie ustnej. Efektem ich działania jest powstawanie kwasów w tym kwasu mlekowego, które niszczą szkliwo zębów – pojawiają się ubytki
  • inne – istnieje związek między spożyciem cukrów prostych a rozwojem niektórych nowotworów oraz nadciśnienia tętniczego. Duża ilość słodyczy podrażnienia błonę śluzową przewodu pokarmowego, co skutkuje zgagą czy bólami brzucha. Duże wahania stężenia glukozy we krwi mogą prowadzić do zmian nastroju czy bólów głowy. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do powstawania dużej ilości wolnych rodników – przyspieszenie procesów starzenia organizmu.

Jak widzimy jest to składnik żywności,

który w nadmiarze wpływa negatywnie na nasz organizm. Kontrolujmy, to co jemy – zdrowie jest tylko jedno.

Czym zastąpić cukier? Info tutaj:
http://feel-sexy.blog.pl/2014/10/24/cukier-czym-go-zastapic-naturalne-zamienniki/