Orzechy Pekan - smacznie i zdrowo

Orzechy Pekan – smacznie i zdrowo

pekan

Orzechy pekan to kolejny produkt spożywczy zaliczany do „super żywności”. Spotkałam je ostatnio na półce sklepowej i z zadziwieniem studiowałam etykietę. Niby włoskie, ale jednak nie. Po powrocie do domu „pobuszowałam” trochę w internecie ;)

Orzechy te mają delikatny, lekko słodkawy smak. Z wyglądu bardzo przypominają dobrze znane orzechy włoskie. Jednak ich wartość odżywcza jest zdecydowanie większa.

Dawno temu wykorzystywane tylko przez Indian. Dzisiaj mogą być obecne w diecie każdego z nas (wystarczy tylko poszukać). Można je jeść bezpośrednio z łupinki, suszone, solone a nawet kandyzowane. Dodawane są do ciast, pralinek, lodów i innych deserów.

Ich coraz większa popularność wynika z ich szczególnych dla naszego organizmu właściwości. Są doskonałym źródłem:

  • błonnika,
  • białka,
  • węglowodanów,
  • witaminy C,
  • witaminy K,
  • witamin z grupy B
  • dużo witaminy E,
  • wapnia,
  • magnezu,
  • żelaza,
  • sodu,
  • potasu i
  • a także kwasu elagowego, który wspiera układ odpornościowy organizmu. Jest antyoksydantem, chroni przed nowotworami, neutralizując związki rakotwórcze.

Witaminy i składniki mineralne wpływają pozytywnie na stan skóry, dzięki nim jest gładka, elastyczna i pełna blasku. Dzięki nim włosy i paznokcie są mocne – nie łamią się ani nie rozdwajają.

Nie można jednak przesadzić z ich ilością, gdyż w 100 g jest prawie 700 kalorii. Kilka sztuk pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę B1, która pomaga w przemianie węglowodanów oraz cynk. Orzechy te zawierają także dużo witaminy A, wpływającej pozytywnie na wzrok, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz przeciwutleniaczy. Regularne spożywanie tych orzechów wzmacnia odporność, czyli zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów. Ponadto obniża poziom cholesterolu LDL „złego cholesterolu”, przyspiesza metabolizm a także wyostrza wzrok.  Ponadto orzechy pekan są źródłem choliny – substancji odżywczej, wspomagającej pracę mózgu.

Ze względu na bardzo dużą zawartość tłuszczów, należy przechowywać je w chłodnym i suchym miejscu – najlepiej w lodówce lub też nawet zamrozić (zachowują świeżość do 6 miesięcy).

Smacznego :)