Dieta a energia. Jak dodać sobie energii za pomocą diety?

Dieta a energia. Jak dodać sobie energii za pomocą diety?

Problemy ze skupieniem i zebraniem myśli.. senność.. każdego czasami dopada brak energii. W takiej sytuacji wlewamy w siebie hektolitry kawy
i zjadamy kilogramy czekolady. Takie metody najszybciej przychodzą nam do głowy.

energia

…ale… Prędzej czy później dopadną nas wyrzuty sumienia i lęk przed niechcianymi kilogramami. Zatem STOP!

Najlepszym sposobem na odzyskanie energii jest zbilansowana dieta. Wykorzystajmy zatem koniec lata na naukę zdrowych dla ciała i pozytywnie wpływających na samopoczucie nawyków żywieniowych. Dzięki nim przywitamy jesień pełni wigoru!

Oto kilka z nich:

  • Pełnoziarniste pieczywo, mąka z pełnego ziarna, brązowy ryż – dostarczają dużo błonnika i składników mineralnych. Produkty te są długo przetwarzane przez układ pokarmowy, czyli poziom cukru (i energii) nie ulega nagłym wahaniom narażając nasz organizm na zły nastrój i zmęczenie. Ponadto podnoszą poziom serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie.
  • Surowe owoce i warzywa – cenne źródło witamin i błonnika, które rozruszają najbardziej leniwe jelita. Zawierają naturalne antyoksydanty spowalniające procesy starzenia czy witaminę C wspomagającą metabolizm tłuszczu, cholesterolu i kwasów tłuszczowych. Szpinak, brokuły, szparagi dostarczają żelazo regulującego procesy metaboliczne oraz koenzym Q10 przyspieszającego przemianę materii, oczyszczającego organizm i niwelującego przewlekłe zmęczenie.
  • Orzechy – doskonałe źródło antyoksydantów, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zabezpieczają układ krążenia przed chorobami. Zawarty w nich magnez wspomaga proces przemiany cukru w energię poprawiając koncentrację, działa przeciwstresowo. Według naukowców niski poziom magnezu w organizmie może odpowiadać za brak energii i wigoru oraz fizyczne zmęczenie.
  • Pestki dyni i słonecznika – dostarczają witaminy B6, która reguluje przemianę węglowodanów i tłuszczów, wspiera procesy tworzenia enzymów oraz umożliwia magazynowanie energii.
  • Ostrygi i drożdże piwne – cenne źródło cynku, którego niski poziom wywołuje ogromny apetyt na tłuste potrawy.
  • Tłuste ryby – zawierają kwasy omega 3 regulujące pracę mózgu oraz działające niczym antydepresant.
  • Woda – odwodnienie może być przyczyną spadku energii i osłabienia. Należy pić często niewielkie ilości wody. Odczuwanie pragnienia to znak, że już wcześniej zapas płynu powinien być uzupełniony.
  • 4 – 5 posiłków dziennie – dzięki stałym porom jedzenia nasz organizm ciągle pracuje i spala tkankę tłuszczową, czyli dostarcza energii. Unikajmy przejadania, które skutkuje odczuwaniem senności, a energia koncentrowana jest na przetwarzaniu zbyt dużej ilości pokarmu znajdującego się w żołądku.

+ aktywność fizyczna !!

Unikajmy:

  • Białej mąki, którą możemy zastąpić mąką z pełnego przemiału.
  • Cukru białego oraz słodzików. Zamiast nich polecam miód, stewię lub xylitol. To naturalne źródła smaku słodkiego.
  • Margaryn i miksów masła z margaryną. Chleb możemy posmarować odrobiną oliwy z oliwek.
  • Soli i przypraw z glutaminianem sodu, które zatrzymują wodę w organizmie pozbawiając nas energii. Ich bogatym źródłem są zupki i sosy w proszku oraz wędliny.