Sushi – zdrowy pomysł na lunch?

Sushi – zdrowy pomysł na lunch?

Okazuje się, ze sushi nie jest takie zdrowe jak się nam wydaje. Zdecydowanie nie jest potrawą przeznaczoną dla tych, którzy walczą ze zbędnymi kilogramami. Dlaczego?

sushi and chopsticks close-up

  • Ryba serwowana wraz z sushi często smażona jest w głębokim tłuszczu oraz posiada panierkę z ciasta, czyli tempurę.
  • Ryż biały długo gotowany posiada wiele węglowodanów prostych, które szybko przekształcają się w tkankę tłuszczową. Nie zawiera błonnika, składników mineralnych oraz witamin. Często wzbogacany jest w cukier i ocet, co poprawia smak.
  • Majonez, który często dodaje się do sushi jest wysokokaloryczny. Jedna łyżka majonezu ma aż 166 kcal. Inne dodatki, takie jak awokado, ser kremowy, żółtko jaja oraz tłuste ryby również są bogatym źródłem energii.
  • Sos sojowy spożywany wraz z sushi zawiera dużo sodu. Łyżka sosu sojowego zawiera 840 – 1140 mg sodu. Dziennie spożycie sodu nie powinno przekraczać 2400 mg.
  • Poziom rtęci w rybach może być toksyczny powodując ślepotę, anomalie neurologiczne, paraliż mózgowy czy głuchotę. Zagrożenie rtęcią dotyczy głównie tuńczyka, dlatego warto wybierać sushi z innymi rybami. Kobiety ciężarne nie powinny spożywać sushi.
  • Spożywanie sushi może wywołać zakażenie glistami ludzkimi Ascaris. Pasożyty te wywołują nagłe, gwałtowne bóle brzucha, biegunkę i mdłości.
  • Niektóre sushi mogą zawierać bakterie, które rozwijają w wyniku złego przechowywania (zbyt wysoka temperatura). Spożywane sushi powinno być świeże. Przyrządzając tę potrawę w domu lepiej wykorzystać gotowaną rybę i warzywa. Domowe lodówki nie mają odpowiednio niskich temperatur zabijających pasożyty i bakterie.

Zdecydowanie nie jest to potrawa na co dzień.